Vit op vakantie

De vakantieperiode is weer aangebroken! Facebook stroomt vol met jaloersmakende vakantie foto’s, het aftellen naar het moment dat je op vakantie mag is begonnen of misschien ben je wel al geweest. De schoolvakantie staat voor de deur, de geslaagden vieren hun vrijheid, de zon schijnt, iedereen is blij. Toch?

In praktijk blijkt dat toch een beetje anders te zijn. Hoe relaxt ga jij eigenlijk op vakantie?

Veel mensen werken zich voor hun vakantie nog uit de naad om alles af te krijgen, “want alles moet af voor die vakantie”. Nog even die afspraken inplannen op het laatste moment, dan maar op een vrij moment, thuis nog even een rapport afmaken, twee uurtjes langer blijven want eigenlijk wil je ook je administratie op orde hebben, je mailbox moet leeg, je collega moet van al jouw zaken op de hoogte zijn, nog even een overdracht schrijven en vergeet niet dat het gewone werk ook door gaat. Herkenbaar? Als je al nog niet toe was aan vakantie, ben je het dan wel. En dan heb ik het nog niet over de we-moeten-nog-spullen-voor-de-vakantie-kopen-maar-we-hebben-geen-tijd-stress en de inpakperikelen waar we ons aan blootstellen.

Eenmaal aangekomen in Zuid-Spanje met het gezin heb je eerst 4 dagen nodig om bij te komen van het op vakantie gaan.

Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen, het is wat uitvergroot, maar geeft wel goed aan dat veel van ons al gestresst op vakantie gaan.

Terug van vakantie hebben veel van ons het streven om dat relaxte vakantiegevoel ook in het dagelijks leven vast te houden. Een heel mooi voornemen, als dat zou lukken zouden we een veel gezondere werkcultuur hebben! Toch is dat vasthouden moeilijk, omdat eenmaal terug je mailbox vaak vol zit en je weer keihard aan de bak moet.

Wat kunnen we nu anders doen om die vakantie ook echt ontspannen te laten zijn en die ontspanning ook weer mee terug te nemen naar het werk? Hier een aantal tips:

  • Maak voor je op vakantie gaat een prioriteitenlijst: wat MOET je afmaken? Dit zijn de dingen die anderen niet kunnen overnemen en waardoor het bedrijf, klanten of collega’s in de problemen kunnen komen. De andere dingen op je to do lijst doe je alleen als je tijd over hebt.
  • Kijk de week voor je vakantie eens of je een dagje thuis kunt werken. Dat is ontspannen en ook nog effectief: je wordt niet afgeleid en de was doen kan ook prima tussen je werk door.
  • Maak geen overuren en zorg dat je een of twee dagen voor je vertrek al vrij hebt. Zorg dat je bij terug komst tijd hebt om thuis nog even te acclimatiseren en dus niet direct aan de slag moet.
  • Schakel je werkmail in je vakantie uit op je telefoon. Zo kom je los van het werk en kan je ook echt helemaal in het moment zijn.
  • Zorg dat de eerste dag na je vakantie een rustige dag is zonder afspraken, waarop je je mails kan verwerken en je collega’s je kunnen bijpraten. Probeer zo ook de rest van je week niet helemaal vol te plannen maar houd ruimte om in ontspanning te kunnen werken.

 

Heb je moeite de rust in je hoofd te vinden en te ontspannen of heb je moeite met het vinden van een goede balans in je werk? Wij willen je daar graag bij ondersteunen. VitKracht staat voor vitaliteit en de kracht vinden om zelf regie over jouw leven te nemen. Een training neurofeedback voelt een beetje als vakantie voor je brein: het biedt ontspanning, maakt dat je beter kunt loslaten en geeft rust in je hoofd. Dus wil jij dat vakantie gevoel (vasthouden) zonder een verre reis te boeken, kom dan eens langs, je zult er geen spijt van krijgen!